Ali Hansen, medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Sundheds- og omsorgsudvalget.

Der var ikke noget ønske om dialog

I stedet for dialog valgte overborgmesteren at stille et ultimativt krav. Med pistolen for panden fik Enhedslisten og Alternativet besked på hvis de ikke var villige til at bygge på Amager Fælled, måtte de forlade forhandlingsbordet.

For at få lov til at bygge på Amager Fælled og indskrænke Københavns befolknings, herunder vores børns kontakt og adgang til naturen, måtte overborgmesteren nikke ja til flere parkeringspladser og afgiftslettelser til erhvervslivet. Ligeledes har budgetparterne valgt at udskyde en handlingsplan om at formindske luftforureningen fra krydstogtskibene. I stedet har de valgt at begunstige en konsulentvirksomhed til at fyre en million af på en undersøgelse hvis konklusion allerede er givet.

Med det budget taber naturen og menneskene og vinderne bliver bilerne, parkeringspladserne og kapitalen.

Mens overborgmesteren har betalt en høj pris til højrefløjen for at få sit asociale og sorte budget igennem, må SF og De Radikale Venstres skuffede vælgere læse budgettet med lup for at finde de to partiers påståede grønne aftryk på budgettet.

Investeringer i tre grønne områder Pioparken, Kulbaneparken og Grønningen/Bispeparken og planlægning af en ny park i Nordhavn kan på ingen måde retfærdiggøre eller neutralisere effekten af flere parkeringspladser og naturødelæggelsen på Amager Fælled.

De to såkaldte grønne partier havde ellers under valgkampen givet håndslag på ikke at bygge på Amager Fælled. Den Radikale Venstres budgetordfører havde så sent som på BRs sidste møde (30. august) afvist planer om at bygge på Amager Fælled.

Hvis SF og De Radikale Venstre havde stået sammen med Enhedslisten og Alternativet, så kunne vi have presset overborgmesteren til at lave et rødt budget med respekt for det grønne.

Budgettet på grund af sit naturindhug er ikke alene sort, men også asocialt. For at finansiere ekstra parkeringspladser, måtte man tage penge fra de mindst bemidlede ved at afskaffe flere sociale tiltag. Konkret for vores bydel vil det betyde, at Tingbjerg og Husum må vinke farvel til nye boligsociale helhedsplaner til forbedring af det boligsociale miljø i området.

Det er kun en folkelig bevægelse og vedvarende folkepres, der kan formindske eftervirkningerne af sådan et sort og asocialt budget.