Charlotte Lund. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Økonomiudvalget og Socialudvalget.

God dag for handicappede og psykisk syge

I dag er en god dag for kampen for et mere lige København. Borgerrepræsentationen har enstemmigt vedtaget, at der skal indføres demografiregulering på dele af det sociale område.

Det betyder, at pengene afsat til handicap- og det socialpsykiatriske område fremover skal tilpasses befolkningsvæksten, der i disse år stiger for begge grupper. Forhåbentligt betyder det, at vi fremover kan fastholde det nuværende serviceniveau på de to områder i stedet for at svinge med sparekniven, og lade flere mennesker deles om de samme penge.

Det betyder ikke, at vi er i mål i forhold til en lige by.  Der er godt nok et stykke vej endnu. Men det er et tiltrængt syvmileskridt i den rigtige retning, for det sociale område halter noget efter de øvrige forvaltninger i serviceniveau, hvis vi sammenligner os med landets andre kommuner.

I en tid, hvor Københavns økonomi vakler en smule under udligningsregninger og parkeringsaftaler, og fattigdommen er på himmelflugt i hovedstadsområdet er det helt vildt positivt, at en samlet Borgerrepræsentation vælger at prioritere at tage hånd om nogle af byens allersvageste!

Man kan læse mere om beslutningen her: https://www.kk.dk/indhold/okonomiudvalgets-modemateriale/24042018/edoc-agenda/cdc6aafb-5f5a-486d-a524-5bd1c0d637db/789a7fd9-b3c7-469e-812c-9fde1fec1471