København vedtager grøn kommuneplan

Københavns Kommune har fået en ny og grønnere kommuneplan. Fem grønne partier dikterer udviklingen for København uden om Socialdemokraterne.

Færre biler på vejene, 30% færre parkeringspladser ved nybyggeri, nye bilfrie bydele og flere grønne områder. Det er nogen af hovedingredienserne i den kommuneplan som Borgerrepræsentationen har vedtaget for København her til aften.

– Det er en kommuneplan der viser en anden retning for København end den vi har set hidtil. Det er en kommuneplan, der sætter klimaet og det grønne i fokus, siger Enhedslistens kommuneplansordfører Karina Vestergaard Madsen.

En række centrale ændringsforslag blev stemt igennem af et flertal bestående af Enhedslisten, Alternativet, De Radikale, SF og Dansk Folkeparti. Udenom Socialdemokraterne og Overborgmester Frank Jensen.

– Vi lever i en ny tid, hvor det er nødvendigt at tænke klimaet ind i al anden politik. Når det kommer til den grønne omstilling er socialdemokraterne nok noget mere fodslæbende end os andre, siger Karina Vestergård Madsen.

Enhedslisten havde gerne set at man var gået endnu længere:

– Kommuneplanen løser ikke alle vores problemer. Når den næste kommuneplan skal vedtages, så vil vi finde ud af at vi denne gang kun har taget et lille med dog vigtigt skridt i den rigtige retning, siger Karina Vestergård Madsen.

Kommuneplanen indeholder også planer om at bygge 60.000 nye boliger frem mod år 2031. Det er dog ikke et mål Enhedslisten er med på:

– Vi tror ikke på præmissen om at antallet af boliger holder husleje nede. Det er de sidste åre stigning i boligpriserne et tydeligt bevis for. Vi skal kun bygge det antal boliger, som kan sikre at vi skaber en by hvor der er en bæredygtig balance, siger Karina Vestergård-Madsen.
En kommuneplan gælder for fire år og anviser den overordnede retning for byens udvikling.

Centrale elementer i Kommuneplanen:

  • Bilernes andel af trafikken skal reduceres fra 33 til 25%
  • Ingen københavnere skal mere end 300 meter til et grønt område
  • I nye bydele skal alle københavnere have et større grønt område indenfor 500 meter
  • I nybyggeri sænkes antallet af parkeringspladser med 30%
  • Alle nye bydele skal være helt eller delvist bilfrie.