Træk vejret

Mandag og morgentrafik. Bilister i kilometerlange køer gnaver sig gennem byen i sneglefart. Kaffetørstige og klatøjede. Dytten, masen og banden. Spild af tid, som kunne have været brugt langt bedre. Og i morgen er vi der igen. Og igen. Trafikpropperne bliver værre og værre, og forureningen fra bilerne koster hundreder af københavnere livet hvert år.

I dag lægger bilerne beslag på to tredjedele af vores bys fællesarealer. Selvom færre end én ud af 10 af os bruger bilen dagligt, kører der hvert år flere biler i byen. Vi vil ikke fortsætte den vej. I Enhedslisten vil vi investere massivt i busser og letbaner. Det skal være nemt at parkere uden for København og derefter tage billig og hurtig transport resten af vejen. De andre partier vil finde 19 milliarder til en havnetunnel til bilerne, vi vil i stedet bruge dem til klimavenlig kollektiv trafik. Vi vil gøre Indre By bilfri, men der skal naturligvis være plads til alt det, der ikke rigtig fungerer på to hjul: handicapkørsel, brandvæsen, taxi og politi.

I 2014 overtog Enhedslisten ansvaret for Københavns cykelpolitik, og i dag er cykelstierne bredere og bedre end nogensinde før. For første gang i et halvt århundrede er der flere cykler end biler i byens centrum. Det betyder mere sikkerhed og renere luft. Vi sikrer, at København går foran. Mens regeringen har en mere sort klimapolitik end nogensinde, tager København ansvar, ikke bare for sig selv men for hele kloden. Det er er stor opgave, og der er stadig masser at gøre. Vi vil have et klimaneutralt KBH, og vi insisterer på, at byens udvikling skal gavne klima og miljø. Glæd dig til at smage på den rene luft!

Enhedslisten arbejder for:

• Mere kollektiv trafik, nej tak til havnetunnel
  • Mere plads til folk til fods og på cykel
  • Mindre udstødning, renere luft