SENIORER FÅR MULIGHED FOR AT FLYTTE I BOFÆLLESSKAB PÅ AMAGER

Boligorganisationen fsb er klar til at lade et seniorbofællesskab med 22 boliger skyde op i Sundparken på Amager. Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen bakker op om projektet.

Mange ældre overvejer ifølge Det Nationale Forskningscenter for Velfærd at flytte i bofællesskab med andre ældre, og nu ser det ud til, at et nyt seniorbofællesskab kan blive til virkelighed på Amager. I Sundparken ønsker fsb at opføre et alment bofællesskab for seniorer med omkring 22 boliger. Mandag skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til, om man ønsker at støtte byggeriet med 4,1 mio. kr., og det er teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) klar til at sige ja til:

– Det er vigtigt, at vores boligmarked afspejler københavnernes behov, og Enhedslisten har i flere år arbejdet for, at vi får flere seniorbofællesskaber i vores hovedstad, fordi der er et stort ønske blandt ældre om at kunne bo sammen. Boligformen er med til at skabe nærhed og fællesskab, og derfor giver det rigtig god mening at yde økonomisk støtte til et alment seniorbofællesskab, siger Ninna Hedeager Olsen.

Projektet indeholder 22 almene familieboliger, hvor fire af boligerne er mindre toværelses familieboliger på ca. 50 m2. De resterende familieboliger er to-trerums boliger med et gennemsnit på ca. 88 m2. Boligerne er funktionelt indrettede, har franske altaner og direkte adgang til de centrale fællesarealer. Fællesrummet fremstår åbent og rummeligt og har store kvaliteter i form af dobbelthøje rum med gode dagslysforhold.

Boligprojektet er et af de første almene projekter i København, der opføres med en bærende CLT-trækonstruktion.

Sundbo er udviklet i et samarbejde mellem fsb og Realdania på initiativ fra Seniorbofællesskabsforeningen Sundbo, der er en forening af 25 kommende beboere, der i nogle år har arbejdet på at få oprettet et seniorbofællesskab med lejeboliger i hovedstadsområdet.

Teknik- og Miljøudvalget skal behandle sagen mandag d. 24. august, se indstillingen her: https://www.kk.dk/indhold/teknik-og-miljoudvalgets-modemateriale/24082020/edoc-agenda/00f89a16-fff3-4b9e-8d21-30cd75f0e376/77e2ecb6-6a42-4ec6-9c09-93e0ebe8c9d0