Gyda Heding. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Beskæftigelses- og integrationsudvalget.

Skru ned for straf af udsatte i København

Udsatte borgere bliver straffet alt for hårdt af Københavns kommune, hvis de glemmer at tjekke deres e-boks. Sådan lyder meldingen fra Enhedslisten og Alternativet på Københavns rådhus.

Mandag den 13 august behandler kommunens Beskæftigelsesudvalg et forslag, om en ny og mildere kurs. Det skal blandt andet være med til at mindske den stigende hjemløshed hos unge, der ikke har råd til at betale husleje, når kommunen har smækket kassen i.

Straffen består som regel i at udsatte arbejdsløse helt eller delvist mister deres kontanthjælp eller anden ydelse, hvis de har glemt at tjekke deres e-boks.

De svageste bliver straffet hårdest, fordi mange udsatte ikke magter at følge med i deres e-boks. Når de mister forsørgelsesgrundlaget får de trukket tæppet væk under sig. Det skaber angst, opgivenhed og ulykke, udtaler Gyda Heding, arbejdsmarkedsordfører for Enhedslisten.

Hun bliver bakket op af Alternativets Badar Shah, der har stillet spørgsmål til Københavns kommunes Beskæftigelsesforvaltningen om brug af sanktioner

Lige nu er praksis, at borgeren bliver partshørt ved et standardbrev til e-boks. Hvis borgeren ikke svarer, træder sanktionen automatisk i kraft. Men der er mulighed for – og pligt til – at partshøre grundigere for eksempel telefonisk eller med direkte henvendelse, udtaler Badar Shah, Alternativets medlem af Beskæftigelsesudvalget.

Undersøgelser viser, at sanktioner ikke får ledige hurtigere i job: