Ulrik Kohl. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Beskæftigelses- og integrationsudvalget og Teknik- og miljøudvalget.

500 kvoteflygtninge kan bo i København

En bred kreds af partier i Københavns Borgerrepræsentation mener, at der er plads til kvoteflygtninge i København.

Derfor har Alternativet, SF, Radikale og Enhedslisten foreslået at sende et klart signal til regeringen om, at København kan rumme op til 500 kvoteflygtninge.

Udlændinge-og integrationsminister Inger Støjberg har ganske vist besluttet, at Danmark ikke skal tage imod kvoteflygtninge i år. Vi mener derimod, at Danmark kan og skal tage imod kvoteflygtninge.

Først og fremmest fordi, vi skal hjælpe mennesker i nød, og kvoteflygtninge er flygtninge, som FN har vurderet har et reelt beskyttelsesbehov, og er udsatte der, hvor de er. Men også fordi vi har forpligtet os overfor FN til at tage imod kvoteflygtningene.

I København har vi modtaget 900 færre flygtninge end forventet siden 2016, så København har kapacitet til at modtage flygtninge. Og københavnerne har tidligere vist sig parate til at deltage meget aktivt i integrationen af de nyankomne flygtninge.

Det er vi helt sikre på, at de vil gøre igen.

Derfor foreslog vi i Borgerrepræsentationen, at Overborgmester Frank Jensen skulle bede regeringen om at genoverveje sin beslutning og give besked om, at København kan tage imod op til 500 flygtninge. På den måde kan København bidrage til, at Danmark overholder sine internationale forpligtelser og hjælper mennesker i stor nød. Det er med stor ærgrelse, at vi må konstatere, at Socialdemokraterne og højrefløjen ikke vil være med til det og med en enkelt stemmes flertal har skudt det gode initiativ i sænk.

Skrevet sammen med Badar Shah (Alternativet), Annika Smith (SF) og Mette Annelie Rasmussen (Radikale), Trykt i diverse lokalaviser

Blogger: