Gorm Anker Gunnarsen. Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten. Medlem af Børne- og ungdomsudvalget og Sundheds- og omsorgsudvalget.

Det er københavnernes ansvar at stemme ansvarsløse Løkke ud af Statsministeriet

Løkke siger til pressen, at omsorgssvigtene i de københavnske dagtilbud ikke er hans ansvar, men at Københavns Kommune har ansvaret.

Og København har et ansvar. Vi løber ikke fra vores del af ansvaret. Vi har i Børne- og Ungdomsudvalget styrket tilsynet og sikret den dokumentation, som TV2-dokumentaren sætter billeder på. Vi arbejder på at ændre kulturen i de institutioner, hvor den indfølte omsorg for børn ikke sættes øverst på listen over opgaver. Vi arbejder på at øge andelen af uddannede pædagoger i dagtilbud.

Som kommunalpolitiker giver denne sag indblik i ens eget store ansvar – men så sandelig også det ansvar, som vælgerne bærer på deres skuldre, når de stemmer til Folketinget. Borgerne får ved valget besnærende tilbud om “samme velfærd uden skattestigninger” fra en ansvarsløs regeringsleder. Hvis københavnerne efter at have set dette indslag tror, at de fortsat trygt kan overlade det til Løkke at stramme garnet om den kommunale økonomi – ja så er det vælgerne, som kvæler omsorgen for barnet.

Vi er i København blevet 20 % flere indbyggere i løbet af de sidste 10 år. Til gengæld er vores budget til lønninger kun steget med 1,2% på grund af regeringens budgetlov. Tallene skriger til himmelen. Og Løkke har lagt samme destruktive kurs for det kommende år.

Med de nuværende rammer om det københavnske budget, så kan vi i 2020 se frem til en yderligere reduktion på 4% i pladsprisen for et vuggestuebarn sammenlignet med 2019. Vi kunne i kommunen selvfølgelig fravælge omsorgen for hjemløse og narkomaner, eller kun gøre rent hos de ældre en gang om måneden for at fjerne denne besparelse. Men er det rimeligt at skære yderligere på disse områder?

Mere rimeligt er det at borgerne tager ansvaret for tilstanden og stemmer på et parti, der vil skrotte budgetloven og give København lov til at bruge vores egne penge, inddrive skatter og investere i vores børn.

Blogger: